Registrace

Stáří jako brilantní situační tragikomedie. Vizváryho křehká alej vzpomínek chytá za srdce

Kam jdou tanečníci, když spadne opona? Nová inscenace Laterny magiky V parku má za to, že na čerstvý vzduch. A to konkrétně do městské přírody. Po nedávném Kolopánovi a Plutu se Radim Vizváry opět pouští ve své tvorbě pro (nejen) dětské publikum do existenciálního tématu – otázce života tváří v tvář stáří. Procesu stárnutí těla coby přirozené součásti lidského bytí se věnoval již ve vizuálně abstraktní Krajině těla. Tentokrát volí autor námětu, scénáře i režijního zpracování starou dobrou „klasiku“. Některé osvědčené triky totiž ještě zdaleka nepatří do starého železa. A to samé platí i o umělcích.

V parku. Zuzana Hrzalová a Josef Kotěšovský. Foto: Jan Malíř.
V parku. Zuzana Hrzalová a Josef Kotěšovský. Foto: Jan Malíř.

Kdysi zvučné jméno Laterny magiky se na několik desítek let stalo synonymem pomalu, ale jistě trouchnivějící pohádky pro turisty. Pod vedením současného uměleckého šéfa se ovšem ze svého staromilského spánku opět probouzí. Radim Vizváry, světem zcestovalý mim, performer, režisér, choreograf a pedagog, ví, jak ctít tradice, a přitom neoprašovat staré harampádí. Důkazem budiž jeho inscenace Sólo, Mime on the Moon či přímo pro Laternu magiku dělaný Zázrak (s)tvoření a Robot Radius, v nichž se spojují tanečně-divadelní obyčeje s nadčasovými tématy a abstraktní, inovativní scénografií. Výsledkem jsou zpravidla vynalézavě převrácená klišé, burácivý smích i slzy na krajíčku. Nejinak je tomu i s novým kusem na repertoáru, který po čas rekonstrukce budovy Nové scény přešel do pěstounské péče holešovické La Fabriky. V porovnání s Vizváryho sólovými kusy či nedávnými multimediálními experimenty v Laterně magice se V parku jeví jako relativně konvenční. A v tom tkví jeho antikvariátní kouzlo.

Inzerce
V parku. Zuzana Hrzalová a Josef Kotěšovský. Foto: Jan Malíř.

Humorný i dojemný příběh o životě, setkávání i opouštění a síle lidského doteku oživuje vzpomínky let minulých skrze trojici postaviček, které jako by vypadly z filmové grotesky. Symbolicky pojmenovaní Vysloužilý klaun, Bývalá tanečnice a Ošetřovatelka rozehrávají v parku na lavičce „sólo pro tři“. Josef Kotěšovský, legenda české tanečně-divadelní scény a někdejší představitel Klauna ve světoznámém Kouzelném cirkusu, si získává srdce diváků již od prvního příchodu na scénu. V ošuntělém kabátě, s dřevěnou hůlkou a novinami v ruce trochu zmateně, rádoby nonšalantně usedá na lavičku a jen tak pro radost si procvičuje eskamotérské triky, jež mu kdysi vydělávaly na živobytí. Sám sobě si dokazuje, že na to „ještě má“, i když už prsty nejsou tak hbité jako kdysi, a s jiskrou v oku, třesem v kroku a žoviálním šarmem si vykračuje svým staromládeneckým životem.

Jeho elegantnější, opečovávanější a ostýchavější polovičkou je další stálice Laterny magiky, baletní mistryně Zuzana Hrzalová coby chřadnoucí primabalerína odkázaná na invalidní vozík – či vlastně, jak vyjde postupně najevo, spíše zneužívající jeho pohodlí. Za zvuků pasáže z Čajkovského Labutího jezera se její tělo sval po svalu rozpomíná na vrchol slávy částmi, nad nimiž má ještě kontrolu – dlouhými, stále ladnými pažemi. S přirozenou grácií, jako pravítko rovnými zády a zprvu nesmělými, i když překvapivě mrštnými krůčky z vozíku přelézá na lavičku vedle Klauna. V průběhu hodinového namlouvání se sobě vzájemně dvoří, něžně se pošťuchují a v podzimu života nacházejí jejich duše i těla porozumění. A snad i lásku – k životu i jeden k druhému. V závěrečném valčíku pak společně nacházejí ten správný rytmus, tempo i uchopení pro to, co je oba nakonec nevyhnutelně čeká. Jejich životem nasycená těla jako by kouzlem doteku druhého zapomněla na blížící se konec. Jejich (svalová) paměť se jim v ozvěnách někdejšího tělesného výkonu na zázračný okamžik vrací, jako by prožívali znovu svá nejlepší léta – na tanečním parketě pod širým nebem jevištních světel.

V parku. Zuzana Hrzalová a Halka Třešňáková. Foto: Jan Malíř.

Vynikající Halka Třešňáková ve dvojroli korpulentní pedantské pečovatelky a svérázné pošťačky si oba poťouchle křepčící seniory podává s komicky tyranským gustem Krále Ubu. Její fyzické gagy, komediální načasování a přemrštěné grimasy nejvíce ze všech tří postav připomínají jiného krále, krále němé grotesky Charlieho Chaplina. Tedy až na tu němotu. Jakožto jediná nositelka mluvy, nesrozumitelné, a přitom dokonale souvislé i významu nosné, je hybatelkou děje i invalidního vozíku s roztomile bezradnou Hrzalovou. Teatrální povzdechy, káravá zvolání, a především brebentivá hatmatilka vynikající herečky jsou v podstatě soundtrackem inscenace. Díky kontrastu s mlčenlivým cukrováním ústředního páru se její komentující klevetivá tetka dostává do středu pozornosti, kdykoli se s povykem vřítí na scénu.

Pod rouškou humoru se ale skrývají bolestné pravdy. V tragikomickém potenciálu „svých“ herců nachází Vizváry dokonalé nástroje pro poselství inscenace o vitální duši v těle, které opouštějí síly. Hrzalová s Kotěšovským se ve fantazijní, avšak nepřeestetizované choreografii Marka Zelinky ke každému gestu, pohybu, neřkuli tanečnímu kroku staví, jako by jej zas a znovu nalézali v přítomném okamžiku. S prvotní vervou a zároveň nenápadnou obezřetností, jako by se jim každé škobrtnutí mohlo stát osudným. Protože taková je realita stáří. Vizváry-režisér zároveň diktuje rytmus všech hereckých akcí s precizností choreografa, přemýšlí v pohybových celcích a prostorových obrazcích. Jednotlivé scénky staví tak, aby se vztahová dynamika mezi protagonisty zrcadlila v jejich jevištním pohybu, přelévala se z jednoho na druhého, ze strany na stranu jako písek v přesýpacích hodinách. Nechává performery tančit celým prostorem a co chvíli střídá úrovně: tu jeden sedí a druhý stojí, tu naopak, tu se jeden ocitá na zemi. Samotná blízkost postav vypráví příběh beze slov. Čím blíže jsou si hlavní představitelé fyzicky, tím blíž k sobě mají citově. Jak se jejich těla v postoji nenápadně napřimují, čím dál víc si vzájemně důvěřují, a čím dál tím méně vnímají a kontrolují omezení svých vlastních těl.

Halka Třešňáková ve dvojroli korpulentní pedantské pečovatelky a svérázné pošťačky si oba poťouchle křepčící seniory podává s komicky tyranským gustem Krále Ubu. Její fyzické gagy, komediální načasování a přemrštěné grimasy nejvíce ze všech tří postav připomínají jiného krále, krále němé grotesky Charlieho Chaplina.

Vyznění nejen jednotlivých scének, ale představení jako celku je díky hereckým i tanečním výkonům všech tří účinkujících plné křehké melancholie a často úsměvného smíření s tím, že ve stáří už člověku tělo nepracuje tak jako kdysi. Baletní špičky, klubíčko s vlnou, krabička cigaret a především skládací invalidní vozík, které hercům hrají v rukou, slouží coby symbolické memento mori. Obraz, který ovšem chytí za srdce, přichází v samém finále. V posledním segmentu dosud čiperná Třešňáková vchází na potemnělé jeviště, kterému dominuje prázdný vozík, osvícený jediným bodovým reflektorem. Se skleslým výrazem a bez obvyklé energického rázování unaveně usedá na místo, které patřívalo Hrzalové. S bolestnou prázdnotou v očích hledí před sebe a v polospánku ji z jeviště odváží mladý klučina – němý představitel přirozeného koloběhu života.

Vizváryho skvěle vypointovaná, drobnými detaily vyšperkovaná režie neopomíná dramatický potenciál multimédiálního propojení. V čistých liniích, sytých odstínech a strukturovaných materiálech všestranného scénografa Marka Cpiny nachází ideální kreativní doplnění. Za trojicí protagonistů se do velkého dřevěného rámečku ve stylu staromilských sépiových fotografií promítá na plátno sled barevných scének z parku, v němž se jejich osudy opakovaně proplétají. Režie a kamera Jana Malíře na to jde hezky postaru, s instrumentálním podkresem Iva Gregorce Sedlářka a ve zrychleném tempu à la Charlie Chaplin. Či vlastně spíš Buster Keaton. Právě s klasikem žánru, a vůbec první němou superstar filmového pásu, Vizváry sdílí smysl pro něžné tragično, které inscenaci prostupuje v každém výstupu. Komediálně laděné jednoaktovky na pokračování doplňují herecké akce na jevišti tak bezešvě, že performeři vytvářejí iluzi vystoupení přímo z plátna, tedy zpoza něj.

V parku. Zuzana Hrzalová, Josef Kotěšovský a Teo Jeřábek. Foto: Jan Malíř.

Díky střídání živé performance s promítanými pasážemi je pozornost v pravidelných intervalech příjemně rozptylována, což se vyplácí zejména v případě nejmladších diváků. Ti totiž ani nedutají, což je skutečně elitní skupině tvůrců bezesporu tou největší pochvalou. Tím spíš, že za celou hodinu přitom v představení nepadne jediné kloudné slovo, byť o verbální projevy všech druhů a intenzit tu ale díky již zmíněným hlasovým a intonačním kvalitám Třešňákové rozhodně nouze není. Na tradici světoznámé Laterny magiky přitom nová inscenace nenavazuje jen principem multimediálnosti či hereckým obsazením. Z lásky a péče, které bylo inscenaci zjevně dopřáno, čiší poctivost, láska k umění a úcta k řemeslu. A především láska i úcta k umělcům coby nositelům pomyslné kulturní štafety. V parku svým uměleckým „kříšením“ starého nezanevírá na nové. Vzdává hold těm, kteří za vznikem průkopnické scény stáli na samém začátku, a jejich vlivu na světovou tanečně-divadelní scénu. Stáří je stejnou měrou tragické i komické. Je na nás, jak jej přijmeme, či zda vůbec. A jsou to právě láska a péče, které mají tu zázračnou moc přeměnit jedno na druhé.

 

V parku
Hrají: Zuzana Hrzalová, Josef Kotěšovský, Halka Třešňáková, Teo Jeřábek
Ve filmu dále účinkují: Jiří Bilbo Reidinger, Julie Miadíková
Námět, scénář, režie: Radim Vizváry
Dramaturgie: Ladislava Petišková
Režie a kamera filmu: Jan Malíř
Choreografie: Marek Zelinka
Výprava: Marek Cpin
Hudba: Ivo Gregorec Sedlářek
Světelný design: Karel Šimek

V parku. Laterna Magika. Foto: Jan Malíř.

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Krajina těla – Nezdařilá přehlídka ohebnosti a síly

Již anotace díla Krajina těla, v níž umělecký šéf Laterny magiky a zároveň autor námětu, choreograf a režisér Radim Vizváry, hovoří o „touze po oslavě života, krásy a naděje“, o „hledání metafory krajiny v těle,“ vzbuzuje obavy, zda se bude i samotná inscenace potácet mezi obecnými frázemi, klišé a tisíckrát přežvýkanými náměty o tom, že tělo je krajina a krajina tělo.

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.