Registrace

Aby se nám Petipa neobracel v hrobě…

Stejně jako v galerijních sbírkách vystavují obrazy starých mistrů, tak taneční soubory kamenných divadel zařazují do repertoárového portfolia klasické balety. Na milost je musí vzít i ti nejzarputilejší škarohlídové a zatracovači tradice, protože bez odkazu let minulých by taneční umění nebylo tím, čím je dnes, neb obzvláště evropští modernisté by se neměli vůči čemu vymezovat. Vyvstává tu ovšem zásadní otázka: Jak k reinscenování historického odkazu přistupovat? Je opravdu dobré ho uvádět za všech podmínek, jakkoli je kýžená návštěvnost zaručena a kasa naplněna?

Lucie Dercsényi. Foto: archiv LD.
Lucie Dercsényi. Foto: archiv LD.

Příkladem budiž Bajadéra, Labutí jezero, Louskáček či Spící krasavice z dílny Maria Petipy, na něhož se choreografové a choreografky stále odvolávají, jestliže se rozhodnou držet původního libreta a případně i partitury. Někteří tak činí velmi fundovaně, ponoří se do zapomenutých archivních tanečních záznamů a prezentují historií poučenou rekonstrukci vybraného titulu (jako kupříkladu Alexej Ratmanskij či Sergej Vicharev). Valná většina inscenátorů v tuzemsku ovšem tuto mravenčí práci nepodstupuje a v programu suše přizná, že choreografii stavěla „podle Petipy“ (což je namátkou případ La Bayadère Javiera Torrese a Spící krasavice Marcii Haydée v ND Praha, Labutího jezera Paola Chalmera v MD Olomouc či La Bayadère Michala Štípy v plzeňském DJKT). A to může být ošemetné, neb dnes už není problém vidět špičkové produkce klasických baletů na internetu či za nimi vycestovat. Máme tedy s čím srovnávat.

Inzerce

Těžko pak v takovéto konkurenci obstojí balety, jejichž autoři se na originál odvolávají, přičemž s ním zacházejí poněkud macešsky. Omluvou není, že se dílo uvádí na menší scéně, s menším souborem, pro nějž je nastudování klasického baletu zvláště náročným úkolem. Choreograf je v takovém případě samozřejmě nucen, chtě nechtě, dělat kompromisy, aby tanečnice a tanečníci v daném titulu obstáli. Ovšem ne za cenu toho, že vymizí téměř veškeré, pro dílo zásadní nuance, produkce vypadá jak po sterilizaci a vy se modlíte, aby protagonisté přežili do konce bez fyzické úhony a abyste po skončení představení nemuseli navštívit oftalmologa, protože jste málem oslepli v záplavě kýčovitých variací barev.

Inscenování klasických titulů zkrátka vyžaduje filigránskou práci celého inscenačního týmu a odbyté nastudování opravdu netříbí vkus publika. Laik může být sice nadšen, znalec ovšem zděšen a Petipa se nám asi obrací v hrobě. A to si myslím, přestože byl vznětlivý a bil svou první ženu, Petipa přeci jen nezaslouží.

 

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.